Meer dan 50 jaar printers en labels

Een Excel-bestand koppelen

NiceLabel 2019 Designer Express

Het is in NiceLabel 2019 eenvoudig om een Excel-bestand (bijvoorbeeld met kabelnummers) te koppelen. Hier kun je een XLS-, XLSX- of TXT-bestand voor gebruiken.

Weten hoe je een Excel-bestand juist opmaakt?

Een Excel-bestand koppelen in NiceLabel
Ging deze video iets te snel?

Neem dan ook rustig onderstaande stappen met uitgebreidere informatie eens door.

  • Open Nicelabel 2019 Designer
  • Open een nieuw of bestaand label-bestand, waar je het Excel-bestand in wil koppelen
  • Ga bovenin NiceLabel 2019 naar het tabblad Gegevens

Klik in de menubalk op de knop Excel

Nu begint de stapsgewijze databasewizard. Klik op Volgende.

Verbindingsinstellingen

Selecteer nu via Bladeren het gewenste Excel-bestand op je PC en klik op Volgende.

Tabellen en velden

Hier kun je kolommen uit het Excel-bestand selecteren. Deze staan automatisch allemaal direct geselecteerd in het rechtervenster Geselecteerde velden.

Kolommen kun je met behulp van de knoppen in het midden eventueel Verwijderen of Toevoegen. Klik daarna op Volgende.

Optie 1: Vast aantal afgedrukte etiketten

Hier kun je aangeven hoeveel labels je per databaserecord wil gaan printen. Dit staat standaard ingesteld op 1.

In het afdrukscherm van NiceLabel 2019 kun je dit aantal eventueel nog wijzigen.

Klik daarna op Volgende.

Optie 2: Het aantal labels bepalen in Excel

Maak hiervoor een extra kolom aan met bijvoorbeeld de naam 'Aantal' en geef per rij het juiste aantal op.

Kies in dit geval voor Dynamisch gedefinieerd aantal afgedrukte etiketten

Selecteer de juiste kolom – in dit voorbeeld Blad1$.Aantal - en klik vervolgens op Volgende.

Objecten aanmaken

Hier kun je aangeven of je automatisch (tekst)velden wil aanmaken op het label op basis van de geselecteerde kolommen uit het Excel-bestand. Deze optie staat standaard aan. Klik op daarna op Volgende.

Voorbeeld gegevens

In het volgende scherm zie je de totale selectie van de records uit het Excel-bestand die nu zijn geïmporteerd. Klik op Voltooien om het importeren af te ronden.

Je ziet nu afhankelijk van het aantal kolommen in Excel een tekstveld (of meerdere tekstvelden) op het label verschijnen. Hierin is het eerste record uit het Excel-bestand zichtbaar.

Als je meerdere kolommen hebt geïmporteerd krijg je per kolom een tekstveld te zien.

Geen tekstvelden aangemaakt?

Heb je in de databasewizard gekozen voor 'Maak geen objecten aan'?

Dan kun je de Excel-gegevens toevoegen door een tekstobject aan te maken. Vervolgens selecteer je bij Data de juiste kolom uit het Excel-bestand.

Afdrukken

Klik nu in werkbalk in het tabblad ‘Start’ op Afdrukken.

Afdrukvenster

In het afdrukvenster kun je de records selecteren die je wil gaan afdrukken. Dit doe je door de verschillende rijen handmatig aan- of uit te vinken (standaard staat alles aangevinkt).

Daarnaast kun je onder het kopje Kopieën per record aangeven hoeveel labels je wil gaan printen.

Ook kun je onder de tabelrijen bij Geselecteerde records ingeven welke rijen je wil printen. Bijvoorbeeld een reeks: 1-10 of een aantal specifieke records: 1,3,8. Daarna druk je op Enter om de selectie door te voeren.

Heeft dit FAQ-artikel jouw probleem opgelost?

Was dit FAQ-artikel nuttig voor jou?

FAQ-artikel
Heb je ondersteuning nodig? Laat je gegevens achter en we nemen binnen 1 werkdag contact op.
Vragen over labels

Hulp nodig bij het vinden van een label?

Op werkdagen bellen we je binnen 24 uur terug voor een passend labeladvies.

Zelf een label vinden?

Persoonlijk labeladvies?

02 270 34 88

Terugbelverzoek

persoonlijk advies